De Ethische Sprong: De plus Modules voor Leiderschap en Zorgkwaliteit
Het Keurmerk Improve360 Plus is ontwikkeld voor Jeugdzorgorganisaties die niet alleen willen voldoen aan de wet, maar die ethisch leiderschap en de rechten van het kind actief in de cultuur willen verankeren. De 'Plus' bestaat uit twee unieke modules die de basis-certificering verdiepen en de Leercirkel- filosofie tot in de haarvaten van de organisatie brengen.
Waar het basis- keurmerk de cultuur toetst aan de ISO-norm, toetsen de Plus-modules uw cultuur aan de hoogste ethische normen in de Jeugdzorg. Dit zorgt ervoor dat uw processen daadwerkelijk de cliënt- rechten en de autonomie van uw professional beschermen.
Wij toetsen hoe uw organisatie de IVRK-principes gebruikt om het beste voor het kind te garanderen. De toetsing focust op de concrete naleving van de rechten van het kind, verankerd in uw eigen Bedoeling.
| Leercirkel Element | Vertaald in de Toetsing (IVRK/EU Quality) |
|---|---|
| Bedoeling en Oorsprong | Kernmissie: Kunt u aantonen dat de oorspronkelijke drijfveer en missie van de organisatie het Belang van het Kind (Art. 3) altijd leidend verklaren, ook bij moeilijke keuzes? |
| Motivatie | Participatie: Hoe stimuleert de organisatie de medewerker om de stem van het kind (Art. 12) te vragen en hoe wordt deze motivatie beloond? |
| Richtdoel | Meetbaar Welzijn: Wat zijn de SMART-doelen die aantonen dat het kind zich gehoord en beschermd voelt (conform EU Quality Standards)? |
| Kaders | Borging en Bescherming: Is er een waterdicht protocol om de privacy (Art. 16) en de bescherming (Art. 19) van het kind te waarborgen, en wordt dit in de praktijk gecontroleerd? |
Deze module toetst hoe uw organisatie de ruimte biedt voor professioneel vakmanschap en ethische vrijheid, essentieel voor het behoud van goede zorgprofessionals
| Leercirkel Element | Vertaald in de Toetsing (Professionele Autonomie) |
|---|---|
| Bedoeling en Kaders | Ethische Ruimte: Hoe zijn de Kaders ingericht om de professional de vrijheid te geven om, vanuit vakkennis, af te wijken van een protocol in het beste belang van het kind? |
| Oorsprong en Motivatie | Leiderschap en Leerproces: Hoe worden lessen uit ethische dilemma’s gebruikt om de autonomie te vergroten? Wat motiveert de professional om zich kritisch uit te spreken? |
| Richtdoel | Ontwikkeling: Wat zijn de meetbare doelen voor het versterken van de ethische reflectie en professionele autonomie van medewerkers (verankerd in het POP)? |
| Kaders | Bescherming en Structuur: Is er een heldere en veilige structuur (bijv. intervisie) die de professional beschermt bij het nemen van een onpopulaire, maar ethisch juiste beslissing? |
U kunt de Plus-modules op drie manieren inzetten:
Kies voor het Keurmerk Improve360 Plus en maak van uw organisatie een leider in ethische en kwalitatieve zorg. link naar de contactpagina